El profe mochilero: 5 activitats rítmiques per animar la participació en l’aula

Nova col·laboració musical! Avui el nostre protagonista és el Ferran del compte @elprofemochilero. Ens porta un article molt complet amb 5 activitats que animaran a tots i totes les alumnes, també als més tímids, a participar a classe!


Des de ben petits aprenem a fer ritmes, ens comuniquem i ens expressem fent ritmes, fins i tot podríem dir que en l’àmbit escolar i quotidià estem envoltats constantment de ritme! 

L’expressió rítmica pot aparèixer de manera espontània o preparada: quan caminem, quan juguem, quan parlem, quan ens emocionem, quan ens avorrim o quan ens divertim. A més a més, gairebé sempre sorgeix amb alguna intencionalitat, com per exemple expressar estats d’ànim, comunicar idees o socialitzar-se.

La incidència que té el ritme en el desenvolupament global dels infants és molt important, per tant també ho és aprofitar i dinamitzar aquestes situacions per transformar-les en oportunitats d’aprenentatge. 
Per això, avui passo pel bloc de SomDocents i us proposo 5 activitats que us ajudaran a animar la participació en l’aula de música fent ritmes.

El rellotge

Aquesta activitat és ideal per iniciar una sessió a través d’un repte cooperatiu. Consisteix a construir un ritme col·lectiu on els alumnes s’han de col·locar en rotllana i seguir junts la pulsació (picant de mans a les cuixes o a terra). Una vegada tot el grup aconsegueix portar la pulsació, un alumne comença interpretant una figura rítmica amb la veu (“ta”, “ti-ti”, “shhht”,…), després segueix el de la seva dreta repetint la figura que ha interpretat el seu company anteriorment i afegint-ne una de nova. Després seguirà el següent seguint la mateixa dinàmica i així successivament fins a aconseguir fer la volta sencera. Si algú s’equivoca interpretant l’ordre de la seqüència rítmica ha de tornar a començar la roda des d’aquell punt.

Amb aquesta activitat treballem la memòria, el treball cooperatiu i la interpretació de figures rítmiques seguint una pulsació. Es pot regular la dificultat segons el nivell del grup.

La parella rítmica

Per fer aquest joc necessitem targetes amb diferents patrons rítmics de 4 temps. Les targetes estaran doblades, és a dir, hi haurà dos patrons de cada ritme. Per començar aquesta dinàmica, cada alumne tindrà una targeta i s’haurà d’anar desplaçant per l’espai caminant la pulsació d’una cançó. Ningú podrà parlar, només ens podrem comunicar amb la resta del grup interpretant el ritme que ens ha tocat picant de mans (intentant seguir la pulsació). L’objectiu és que tothom trobi la seva “parella rítmica” abans que s’acabi la cançó.

Aquesta activitat va molt bé per organitzar parelles de treball i descobrir altres maneres de comunicació amb el grup. En l’àmbit musical es treballa la pulsació, i la interpretació de patrons rítmics de 4 temps. Es pot treballar amb tots els grups d’educació primària, però és recomanable demanar que segueixin la pulsació mentre juguen a partir de cicle mitjà.

Hands dance

Aquest és un joc per a crear i repetir seqüències rítmiques de 4 temps en parelles. Per poder jugar hem de dissenyar quatre polsadors de diferents colors, a mi m’agrada fer-ho amb els colors del parxís. La dinàmica segueix una mica el joc del mirall, un alumne inventa un ritme de 4 temps picant els polsadors i l’altre que està col·locat al davant l’ha de repetir seguint el mateix patró.

Per fer-ho més divertit encara, es poden crear seqüències rítmiques seguint una cançó de compàs quaternari i amb els temps molt marcats (per això sempre trio cançons disco-funk on la seva estructura musical ens permet crear i repetir patrons rítmics de 4 temps amb més facilitat).

Amb aquesta activitat podem treballar memòria i coordinació a la vegada, a més a més de la creació rítmica. Es pot adaptar a tots els cursos d’educació primària, però en principi va orientada a cicle mitjà i superior.  

Clica a l’enllaç per veure una activitat d’exemple en vídeo:

Ritmogrames i percussió corporal

La lectura de ritmes sempre és més divertida a través de ritmogrames temàtics que serveixin per acompanyar diferents registres musicals interessants pels alumnes. És bo potenciar la percussió corporal a l’hora de llegir i interpretar acompanyaments rítmics. En aquest cas us presento la lectura rítmica de la cançó Back in black d’AC/DC on la interpretació de la lectura es fa amb els peus i les mans.

Aquests ritmogrames es poden projectar en PDF a la pantalla de classe. En el meu cas els edito en vídeo i els penjo a Youtube, així el recurs sempre està disponible i l’accés és molt més fàcil en època de confinaments. Per altra banda també et permet seguir la lectura rítmica i acompanyar-la a la vegada que escoltes i gaudeixes de la cançó.

Clica a l’enllaç per veure el ritmograma:

Cross Rythms

Aquest joc serveix per treballar els dictats rítmics. En aquest cas es necessiten unes targetes quadriculades que recorden a les dels mots encreuats. Són targetes plastificades que formen una quadrícula de 4 x 4. Aquestes targetes tenen unes coordenades de nombres i colors.

El joc consisteix a dictar un ritme segons la seva coordenada, per exemple dictar: “2 – verd” interpretant el ritme de 4 temps que el forma picant de mans o amb algun instrument de percussió. Els alumnes han de percebre la seqüència i escriure-la. Successivament es van dictant les coordenades fins a arribar a omplir la targeta sencera. 

Aquest joc té múltiples maneres d’aplicar-se: dictat per a tota la classe, en parelles, en grups. És interessant que els alumnes també dissenyin i dictin amb instruments de percussió. D’aquesta manera es promou la percepció a través de l’escolta activa, la interpretació i la creació de seqüències rítmiques pròpies.

A les meves classes sempre és una activitat molt dinàmica que convida a la participació a través del joc. És adaptable a tots els nivells d’educació primària.

Amb aquestes 5 activitats l’èxit a l’hora de fomentar la participació en l’aula a través de ritmes està assegurat! Que el ritme no pari!

Aquesta entrada s'ha publicat en Col·laboracions, Música, Recursos, Sin categoría i etiquetada amb , , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s