Educatnos: 5 dinàmiques de resolució de conflictes a l’aula

Estem encantats de presentar-vos a la Raquel Ripoll, educadora social i terapeuta familiar. La podreu trobar al seu compte d’Instagram sota el nom d’ @educatnos i al seu web dedicat a l’acompanyament i orientació familiar.


Els conflictes són part de la nostra vida i són una gran font d’aprenentatge. Tenir conflictes significa estar viu, i el millor que podem fer és aprendre a manejar-los, principalment perquè alguns són inevitables.

Anem a centrar-nos aquí a la resolució de conflictes d’una manera respectuosa, en la qual tots els implicats guanyen i s’arriben a acords acceptables per a totes les parts.

Així, veurem cinc formes diferents per resoldre conflictes a l’aula:

1. Reunions d’aula

Es tracta d’una oportunitat meravellosa per a la gestió de conflictes d’una forma democràtica.

La idea és portar-les a terme unes tres vegades a la setmana en educació primària intentant buscar una estona en què els nens i nenes puguin estar concentrats i participar de manera activa, ja que en cas contrari no tindrà els resultats esperats.

Un cop determinat quins seràn els dies i les hores de la setmana en què realitzarem les reunions d’aula, anem a dur-les a terme respectant l’estructura següent:

  1. Ens asseurem formant un cercle.
  2. Ronda d’agraïments i complerts. Anem a demanar a tots els participants que realitzin un complert o un agraïment als altres companys (no cal que sigui a tots, però sí que és important que a l’acabar la ronda tots els participants hagin rebut algun complert i / o agraïment).
  3. Enfocament en solucions. És el moment de començar amb els conflictes que han sorgit durant aquests dies. Començarem per ordre cronològic, de manera que és útil tenir una agenda en la qual anar anotant els conflictes així com sorgeixen per facilitar-nos aquesta tasca.

    Cal que ensenyem als nostres alumnes què significa “enfocar-nos en solucions”. Anem a oblidar-nos de buscar culpables i, junts, anem a generar una pluja d’idees amb totes les possibles solucions que se’ns acudeixin. Després les anirem analitzant una a una (han de ser respectuoses per a tothom, relacionades amb el problema, racionals i útils) i entre tots, triarem la que ens sembla més adequada per revisar-la en uns dies, veure si ens ha servit, si no…
  4. Planejar activitats. Després de centrar-nos en la resolució de problemes, anem a planejar activitats divertides que fomentin la cohesió de grup.
  5. Activitat de tancament. Finalitzar amb una activitat divertida sempre ens deixa bon gust de boca i deixem de relacionar la resolució de conflictes amb una cosa negativa.

A tenir en compte perquè les reunions d’aula siguin fructíferes:

– No jutgem.

– No utilitzem la reunió per sermonejar.

– Creem un objecte com a símbol per al que té el torn de paraula.

– Confiem en la capacitat dels nostres alumnes de resoldre conflictes. Nosaltres només serem una guia.

Cal tenir en compte que és un procés que porta el seu temps d’aprenentatge.

2. La roda d’opcions

Es tracta d’una eina amb la qual avançar-nos al conflicte i buscar des de la anticipació opcions per quan aquest aparegui.

L’interessant d’aquesta tècnica és, d’una banda, que reflexionem sobre el conflicte des de la calma i, d’altra banda, que les opcions parteixen dels mateixos nens, i seran ells i elles qui decideixin quina opció prendre en cada moment.

Com ho fem?

  1. Fem una pluja d’idees (amb l’alumnat) de què podem fer quan sorgeix un conflicte.
  2. En una cartolina, dibuixem un cercle que dividim en porcions (tipus formatgets) posant dins de cada porció una solució que podem decorar amb un dibuix representatiu. Compte, com més petits siguin els i les alumnes, menys porcions ha d’haver. Sent 3-4 porcions adequades per infantil i anem afegint més segons el grau de maduresa del nostre grup.
  3. La deixarem “a mà” i en un lloc visible per a quan la necessitem.

3. Temps fora positiu  

Com tots sabem, els conflictes s’aborden millor des de la calma, per això és important ensenyar als nostres alumnes a calmar-se ABANS d’intentar solucionar qualsevol conflicte que sorgeixi. 

En contra del que molts poden pensar, el temps fora positiu no és un racó de pensar ni res per l’estil. Aquesta eina està pensada perquè els nens i nenes se sentin millor, no pitjor. No busca en cap moment fer “pagar” pel que han fet. Per a això, el primer que hem de tenir clar és que MAI s’obliga a el nen o la nena a anar, sinó que el convida i recorda que té aquest espai si necessita calmar abans de parlar del que ha passat: “veig que estàs molt enfadat, potser vulguis anar al teu racó tranquil (o com ho hàgiu anomenat) “. 

El racó en qüestió, anem a crear-lo amb ells i elles, no nosaltres sols. Els explicarem que anem a crear un racó a l’aula a què poder anar si estem nerviosos i necessitem calmar. En ell és important incloure alguns elements que ajudin als nostres alumnes a recuperar la calma. També li posarem un nom tots junts. 

Quan sorgeixi un conflicte, podem convidar al nen o la nena a anar-se’n al racó de la calma, si no vol anar-se’n, podem dir-li si vol que anem amb ell o ella. Un cop s’hagi calmat, podrem gestionar el conflicte en qüestió, encara que en no poques ocasions, el conflicte desapareix amb aquest temps de refredament.

4. Donem la volta al llençol

L’objectiu d’aquesta dinàmica és ensenyar a treballar des de la col·laboració i la recerca de solucions.

En un espai ampli, i amb un grup de 10-15 persones, anem a estendre un llençol gran a terra i els demanarem als participants que es pugin a sobre ocupant només la meitat.

A continuació, els expliquem que la seva missió és donar-li la volta al llençol sense que ningú es baixi d’ell ni trepitgi el terra.

Quan acabem, fomentem la reflexió identificant les estratègies utilitzades, com ho han aconseguit, com s’han sentit…

5. Role playings

Es tracta de representar amb dos voluntaris una situació conflictiva (real o inventada) perquè posin en pràctica els següents passos:

  1. Plantegem el conflicte.
  2. Un d’ells diu: “M’adono que … i m’agradaria trobar una altra manera de solucionar això que fos bona per als dos”. I li pregunta a l’altre quin és el seu punt de vista referent a el problema i com se sent. Escolta sense interrompre ni jutjar si no és per preguntar: “Alguna cosa més? Alguna altra cosa? “ Quan acabi li retroalimenta de la següent manera “Si t’he entès bé, et sents … perquè … i t’agradaria …”.
  3. Ara s’intercanvien els papers i repeteixen el punt 2.
  4. A continuació fan una pluja d’idees triant una solució que sigui acceptable per a tots dos per un període de temps curt (3-4 dies, una setmana). S’acorda data de revisió i s’agraeix a l’altre que hagi compartit els seus sentiments i pensaments).

D’aquesta manera ensenyem als i les nostres alumnes a resoldre conflictes d’una forma assertiva i respectuosa en la qual tots guanyen.

Aquesta entrada s'ha publicat en Col·laboracions, Escola, Recursos, Sin categoría, Tutoria i etiquetada amb , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s