Activitat cinematogràfica: fem una pel·lícula a l’aula

somdocents-fem-una-pel·licula-a-l'aula

Com us hem anat explicant, l’art del cinema pot aportar als nostres alumnes nombrosos beneficis sobre el seu estat d’ànim, capacitat de reflexió, empatia, etc.
En aquest article, volem mostrar-vos com fer una activitat diferent a l’aula que posi en pràctica dinàmiques diverses com la cooperació i la creativitat: formar part d’un equip cinematogràfic i crear una pel·lícula des de 0!

Començarem per dividir l’aula en els càrrecs que us presentem a continuació, que són els més rellevants. Evidentment és una pràctica de classe i està adaptada com a tal, ja que a un equip cinematogràfic professional hi ha certes variants que no podem posar en pràctica a l’aula.

La idea és que els rols s’escullin tenint en compte les preferències de cada alumne i les seves capacitats en un aspecte en concret (gravar, escriure, preparar materials, dirigir…). Tanmateix, és important que sigui un treball en equip i que tots els alumnes puguin opinar respecte a les decisions dels altres companys, però respectant el rol de cadascú.

Els rols són els següents:

Guionistes: (A partir de dues persones). Són els encarregats d’escriure la història que posteriorment es filmarà. Han de redactar les escenes que s’han de gravar i el diàleg que els actors i actrius interpretaran. És important que sigui un guió realista, que es pugui rodar a l’aula i que no intervinguin factors externs que no hi podran sortir (com un lleó, per exemple).

Director: El director o la directora és aquella persona que dona el vist-i-plau a cada escena i s’encarrega que totes les preses estiguin ben rodades. També parla amb els actors per donar-los les indicacions que necessiten per a cada escena interpretativament parlant i treballa braç a braç amb el càmera.

Assistent de direcció: La feina de l’assistent o assistenta de direcció és vital. És la persona que està pendent de tot, del temps, dels actors, que producció tingui tot el que es necessita per a l’escena llest… és un multitasca, algú amb iniciativa, lideratge i molt actiu o activa.

Càmera: El o la càmera és la persona que s’encarrega de gravar les escenes tal com el director li ha indicat que prefereix el pla: tancat, més obert, picat, contra-picat, amb zoom integrat, etc. Depenent de com vegi ell el resultat, pot aportar suggeriments i opinions sobre com quedarien millor les preses i deixar volar la seva creativitat.

Director d’art: El director o directora d’art és la persona que té en compte l’estètica de l’escena i del vestuari i maquillatge dels actors. Haurà de pensar -juntament amb el seu equip d’art que l’ajuda- la localització de cada escena, el decorat, l’atrezzo i l’estètica dels actors i actrius. Tot el que necessiti l’equip d’art, ho aconseguirà l’equip de producció.

Producció: (A partir de dues persones). L’equip de producció és el que s’encarrega d’aconseguir tot el que es necessita a escena (un telèfon, per exemple, o unes cadires, un nadó de joguina…) i ajudar amb els preparatius i amb tot allò material que es necessiti (com un petit càtering perquè tothom pugui hidratar-se i menjar durant el rodatge).

Script: La feina de l’script és apuntar cada escena que es grava a la claqueta i apuntar a un paper les preses que el director seleccioni com a bones, perquè després els muntatgistes les puguin seleccionar sense problema. L’script també haurà de controlar les errades de ràcord (com per exemple que si un actor que està mirant a la dreta i s’ha de repetir l’escena no miri a l’esquerra, que sempre hi hagi els mateixos objectes a l’escena, etc).

Actors: (A partir de dues persones). Els actors s’hauran d’aprendre el guió i estudiar el seu paper per interpretar-lo després amb la màxima rigorositat possible. Si tenen dubtes sobre la interpretació, les hauran de fer al director, i si tenen dubtes sobre el seu vestuari, maquillatge, etc, hauran de parlar amb el director d’art.

Muntatgistes: (A partir de dues persones). Seran els que s’encarregaran de muntar les diferents escenes perquè tinguin una continuïtat i afegir els sons de post-producció que desitgin (música, aplaudiments, etc). Això ho hauran de fer des de l’ordinador amb programes com iMovie (gratuït de Mac) o Premier, FinalCut, i altres programes que es poden utilitzar amb un període de prova. Són programes molt intuïtius on s’han d’importar els vídeos i retallar-los i muntar-los al gust. Si sorgeix qualsevol dubte, a Youtube es troben molts tutorials que podeu consultar.

No oblidem que no hi ha cap feina més important que una altra. Si faltés un sol departament, no es podria dur a terme la pel·lícula. Cada tasca és imprescindible i sense la col·laboració i les idees de tots, el resultat no és el mateix.

Esperem que us hagi agradat l’activitat i que si la poseu en pràctica, ens expliqueu les sensacions que heu tingut com a docents!

somdocents-fem-una-pel·licula-a-l'aula-claqueta

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: