Entrevista a Cristina, educadora emocional i directora de “La Granja”

somdocents-entrevista-cristina-la-granja

Avui parlem amb la Cristina, Educadora Emocional i Directora de “La Granja”, la primera granja escola situada a Santa Maria de Palautordera, a peu del Parc Natural del Montseny, amb un mètode registrat que entrena les competències emocionals de nens i joves.

La metodologia creada a “La Granja, Ability Training Center“, es basa en la pràctica i l’entrenament de les competències emocionals de nens i joves que dona resultats demostrats científicament en el canvi de comportament i actitud dels alumnes. Només es poden interioritzar els aprenentatges relacionats amb l’educació emocional quan aquests són vivencials i emocionen als infants.

Bon dia Cristina, estem encantats de parlar amb tu i conèixer aquest gran mètode que ja fa més de 13 anys d’èxit. Com vas pensar a crear una granja escola especialitzada en l’educació emocional?

De fet, el Mètode no va ser una creació del no-res. Si et soc sincera, va sorgir fruit de la desesperació, quan jo ja feia més de 20 anys treballant a La Granja, la trinxera de l’educació, per on passen cada any més de 18.000 nens i joves de les escoles públiques i privades que venen a fer les seves excursions i colònies escolars.

Va ser entre l’any 2002 i 2004 quan em vaig adonar que tot el que sempre m’havia funcionat educant, va deixar de fer-ho; els nens ja no m’escoltaven com abans i ja no aconseguia modular actituds ni comportaments. No sé si et pots imaginar la meva frustració, el meu desencís. Però els nens fan aquestes coses, aquests zasques que et posen a lloc i et diuen en quin punt exacte estàs com a pare, mare o educador/a. Després de 20 anys treballant amb canalla un munt d’hores cada dia, pensava que alguna cosa sabia, però no, ara veig que anava molt perduda. La meva desesperació em va portar, a partir del 2003,  a formar-me per trobar alguna cosa que em funcionés, tot i que no tenia ni idea de quines eren les eines que em faltaven. I així, mitjançant l’assaig,  prova, encert i error, i seguint la intuïció del que els nens i nenes em transmetien,  vam acabar construint el Mètode La Granja, el qual fa 13 anys que s’utilitza amb milers d’infants, i amb el qual, per fi, hem recuperat la seva atenció i aconseguim canvis d’actitud i comportament. De fet els resultats del Mètode La Granja han estat demostrats científicament pel GROP de la Universitat de Barcelona, a mesura que augmenten les cinc competències emocionals (marc teòric Bisquerra i Pérez, 2007), després del seu pas per La Granja, a més d’una disminució de l’ansietat tret i de l’ansietat estat (especialment en els joves entre 11 i 14 anys).

Però per mi, l’important no és tant els estudis científics, sinó els canvis de mirada després de fer una activitat emocional, com quan en Lluc, de 8 anys,  em va dir “érem com papers sueltos, i avui ens hem enganxat amb celo”, o quan l’Óscar, d’11, va explicar “he après a perdonar-me a mi mateix.”

Què és el que et fa seguir treballant amb la mateixa il·lusió que el primer dia?

Els nens i nenes!!! La seva força, la seva manera de veure el món, la seva coherència, la seva energia inesgotable que m’atrapa, la seva alegria contagiosa, la seva il·lusió que els fa capaços de veure en un núvol un cavall al galop. Quan estàs entrenat per mirar i veure (què és en una de les habilitats en què ens formem els educadors emocionals de La Granja), i preguntes en comptes de xerrar tu tota l’estona, aconsegueixes que els nanos siguin els veritables protagonistes de cada escena, els actors i les actrius que t’expliquen el que pensen de les coses, de la vida, del que senten… i és llavors quan aprenc, quan descobreixo per exemple la millor definició d’autoestima que existeix al món, la de l’Anna, de 12 anys, quan em va dir “L’autoestima és com una ampolla que hem de mantenir plena per estar bé amb nosaltres mateixos”. Són brillants i em fascinen absolutament!!!

Segur que tens milers d’històries per explicar. Explica’ns alguna anècdota que hagis viscut a La Granja que t’hagi marcat.

La de l’Isaac, un noi de 12 anys que va venir a fer l’excursió “Som una classe, Som un equip” amb la seva classe de 1r d’ESO. En acabar les tres activitats (lideratge amb el cavall, el circuit de la confiança i el pont de la comunicació positiva), vam seure en un prat i vaig preguntar el que sempre pregunto a tots “què t’emportes d’avui”. I quan va arribar el seu torn, va contestar “d’avui m’emporto saber que l’importo a algú”. Sabeu?, hi ha molts Isaacs als instituts de Catalunya, molts. Recordo que la seva professora es va posar a plorar i em va dir “t’ho juro que per mi, els meus alumnes són molt importants, però és cert que mai li he dit a un alumne Ets important per a mi”. Què ens impedeix fer les aules una mica més humanes? Aturar-nos, veure, preguntar… estic fermament convençuda que no podem educar a algú de qui pràcticament no sabem res.

Ens podries anomenar les diferents activitats que oferiu a La Granja i quins beneficis tenen pels nens i joves?

Excursions escolars, per a totes les etapes (infantil a Batxillerat) per entrenar habilitats com la cohesió, la comunicació positiva, la gestió dels conflictes o la valentia.

Colònies escolars, també per a totes les etapes, on oferim programes centrats des de la formació d’habilitats socials i personals, fins a anglès, natura, aventura o animals de granja.

EMOfamily. Activitats per treballar les competències emocionals en família (caps de setmana o colònies emocionals en família a l’agost).

ESTIU: Colònies Emocionals i Casal al juliol. Una àmplia oferta a l’estiu, i amb súper Casal amb servei d’autocar diari (Barcelona, Sant Cugat, Granollers, Mollet, Cardedeu, etc.)

Formació per a docents. En competències emocionals per a ser Estadi 1, 2, 3, 4 o 5 d’Educador Emocional i poder portar el nostre Mètode a l’aula. El Programa Formatiu de La Granja, també ha estat demostrat científicament pel GROP de la Universitat de Barcelona (novembre 2018).

Formació per a empreses i organitzacions. En la mateixa temàtica i en format Outdoor o Team Building, amb una casa rural amb Spa per complementar l’oferta.

Gestió Emocional per a infants malalts. Ja hem encetat aquesta branca amb l’hospital Sant Joan de Déu de Barcelona i estem molt contents amb els resultats. De fet ara mateix estem acabant el primer projecte i estem realitzant un estudi científic per ser rigorosos amb els resultats i veure si hi ha canvis significatius.

Gestió Emocional per esportistes. El Mètode La Granja és aplicable a clubs esportius d’alt rendiment i fa anys que estem treballant amb molts bons resultats, especialment en la gestió de la pressió i l’estrès, l’entrenament de la paciència, la concentració o el treball en equip.

Hem vist que les famílies també poden fer excursions, tallers, colònies, etc., amb els seus fills. Quin paper creus que tenen les famílies en l’educació emocional?

El paper és fonamental! La família, per mi, és l’equip més potent, ferm i segur que podem tenir. I si falla, tot el nostre món trontolla. Sempre dic que hi ha dos tipus de pares; els que preparen el camí pels fills, i els que preparen el fill pel camí. Si sou dels segons, la cosa anirà bé!!!

Com ens has dit abans, recentment heu iniciat una col·laboració amb l’Hospital Sant Joan de Déu, treballant la gestió emocional amb els nens i joves amb neurofibromatosi. Ens pots explicar una mica més sobre aquesta iniciativa i com la dureu a terme?

És un projecte molt innovador, on s’han unit SJD i La Granja per buscar fórmules pràctiques i creatives perquè aquests 57 infants i joves (entre 5 i 19 anys),  tinguin més eines i recursos per augmentar les seves habilitats personals i socials. Autoestima, autonomia, gestió de les emocions, regulació emocional, treball en equip, gestió de l’ansietat o de la por són importants per a qualsevol infant, però quan la vida et posa al davant una dificultat afegida, com pot ser una malaltia, dominar les competències emocionals pot convertir-se en quelcom essencial. Haig de dir-te que aquests nanos, m’han robat el cor completament i, l’equip mèdic de SJD, és senzillament brillant!!!

Com podem participar i posar el nostre granet de sorra?

Certament tots aquests projectes socials necessiten de recursos perquè siguin realitat. Estem ajudant a la recaptació de diners per aquest projecte de Sant Joan de Deu. Qualsevol ajuda, per petita que sigui serà molt benvinguda.

Crec que deixar petjada i ajudar a construir un món millor és una de les missions que famílies i educadors tenim, així que convido als pares i mares a què si volen contribuir amb una donació, ho facin amb els seus fills i filles, que els nanos omplin les dades de la donació, que posin el pin de la targeta, que s’impliquin i se sentin orgullosos d’estar posant el seu granet per ajudar que el lloc on viuen, sigui millor.

En aquest enllaç trobareu més informació:

https://www.migranodearena.org/reto/20007/neurofibromatosis-tipo1-nf1-gestion-emocional?fbclid=IwAR1WxCLewD5wfIrBluHvkXGuMFAX81j4tAAU8b6EzR-x6yAUlS4hO527qkg

Aquesta entrada s'ha publicat en Atenció a la diversitat, Coneixement del medi, Educació Emocional, Entrevistes, Família, Reflexions i etiquetada amb , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s