La felicitat: definicions, activitats i recursos

SomDocents-Felicitat

Definir la felicitat no és fàcil. No són pocs els teòrics que han intentat fer-ho des de la vessant de l’educació emocional. Però no han estat pas els primers. Filòsofs i pensadors ho han intentat des de l’inici dels temps, però el cert és que les seves aportacions no han tancat el debat. El Diccionari de l’Institut d’Estudis Catalans defineix la felicitat així: Estat de l’ànim plenament satisfet. Hom coincideix, no obstant això, en què es tracta d’un estat d’ànim que no és constant i que la percepció de què és i què no és la felicitat és molt subjectiva d’un individu a l’altre.

DIENER, SUH, LUCAS i SMITH, 1999, investigadors en el camp de la Psicologia Positiva resolen que la felicitat requereix tres conceptes clau:

  • Experiències d’afecte positiu freqüents (plaer, amor, alegria…)
  • Experiències d’afecte negatiu infreqüents (ansietat, tristesa, dolor…)
  • Alts nivells de satisfacció vital

Aprendre a ser feliç, ¿és possible?

 La filòsofa i escriptora Elsa Punset explica en entrevistes recents que les emocions es poden entrenar, com podem entrenar la intel·ligència racional. No obstant això, sembla que hi ha evidències que aconseguir una millora en la felicitat de les persones no és del tot possible o només ho és temporalment. Sonja Lyubomirsky i altres científics fonamenten aquesta creença en tres premisses científiques bàsiques: la genètica determina el nostre nivell característic de felicitat; l’estabilitat de les dimensions de la personalitat i la capacitat d’adaptació hedònica, que fa que ens acostumem de pressa a les novetats.

Activitats a l’aula per augmentar el nivell de felicitat

  • Una mica d’exercici físic. Un estudi realitzat per Daniel Lenders (Universitat Estatal d’Arizona) conclou que per calmar l’ansietat funciona més bé l’exercici que la relaxació o la meditació. Afegiu una rutina d’exercici diària: ballar, fer uns quants salts o estirar-vos.
  • Abraceu-vos i doneu-vos les gràcies. Practicar la gratitud amb els altres i amb nosaltres mateixos és un gest fonamental per sentir-nos vius, aquí i ara.
  • Les activitats artístiques com ara el dibuix, la dansa, el cant o l’escultura poden convertir-se en excel·lents fonts de felicitat. Trobeu quin és el vostre element favorit, treballeu-lo i gaudiu-ne!
  • Activitats a l’aire lliure. Ara que arriba el bon temps, per què no sortiu a fer la classe de ciències al pati? També podeu anar passejant fins a un indret ben bonic i inspirador per llegir una estona o parlar de les últimes lectures que heu fet. Les activitats a l’aire lliure redueixen l’estrès i aporten moments d’autèntica felicitat.

Si voleu continuar aprenent sobre la felicitat, us proposem aquests recursos:

Un blog sobre felicitat: La felicidad está delante

http://www.lafelicidadestadelante.com/

 La felicitat es troba jugant

Ser feliç és questió de voluntat

http://www.rtve.es/alacarta/videos/redes/redes-ser-feliz-cuestion-voluntad/529636/

Quant a cristinasomdocents

Diplomada en Magisteri d'Educació Primària per la Universitat Autònoma de Barcelona. Mestra en actiu. Tècnica en Educació Emocional (UB). Formadora de docents (Generalitat de Catalunya). Responsable del Departament de Màrqueting de SomDocents.
Aquesta entrada s'ha publicat en Educació Emocional, Educació..., Sin categoría i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s