5 activitats per treballar la ràbia a l’aula

somdocents-recursos-ràbia

La ràbia i l’empipament són emocions emparentades, però el fet és que no són exactament el mateix. De fet, la ràbia sol ser producte d’un empipament no resolt i la majoria de vegades, ambdues emocions conviuen en nosaltres. Mitjançant l’educació emocional, els infants han de comprendre que experimentar ràbia, ira o empipament és d’allò més natural i fins i tot sa. Disposeu de molts recursos que us ajudaran a treballar aquestes emocions (els contes són una bona opció), però avui us volem proposar cinc activitats i dinàmiques per treballar l’emoció de la ràbia a l’aula.

1) Conèixer l’emoció. Ja sabeu que abans de saber gestionar una emoció, sigui positiva o negativa, cal conèixer-la de prop i saber-la reconèixer. La primera activitat que us proposem és la de parlar de les emocions d’empipament i de ràbia: quines situacions us fan enfadar, què sentiu quan us enfadeu, quines sensacions físiques us sobrevenen… Podeu plantejar experiències quotidianes i convidar als infants a explicar com se senten. Disposeu d’un curtmetratge titulat Respira (és en anglès, però compta amb subtítols en castellà) que us ajudarà a explicar la ràbia i us oferirà tècniques per gestionar-la de la manera més adequada.

2) Un espai per a la reflexió. Si pel motiu que sigui, l’emoció de l’empipament i la ràbia es manifesten massa sovint en els infants – perquè així ho comuniquen ells mateixos o perquè observeu situacions que la provoquen en l’entorn escolar – podeu organitzar un espai de reflexió que els permeti manifestar el què senten quan s’enfaden i parlar sobre les situacions que provoquen aquestes emocions. Per fer més gràfica l’explicació podeu utilitzar un globus que serveixi de metàfora: la ràbia continguda dins del globus pot acabar fent que exploti si no sabem canalitzar-la. Cal que el globus es desinfli totalment.

plasticine-428298_1920

3) Dibuixem, pintem, modelem… ens expressem! Ja hem vist que quan parlem d’emocions, comunicar és primordial. Una altra manera de fomentar l’expressió d’aquestes emocions negatives i la gestió de la ràbia pot passar per dibuixar en un paper amb llapis de colors. No cal que sigui un dibuix que descrigui la situació viscuda: oferiu als alumnes la possibilitat d’expressar-se amb llibertat. Després, parleu sobre el dibuix, però eviteu que ho faci en termes negatius. Tombeu la truita! També podeu pintar o bé modelar amb plastilina, pasta o fins i tot sorra. Pot ser una activitat gairebé terapèutica!

 

balloons-892806_19204) Alliberem-nos de la ràbia. Un altre exercici molt gràfic pot ser el d’ajudar als alumnes a alliberar les seves emocions de ràbia a través de globus. De fet, es tracta d’una activitat que també pot ajudar als adults a comprendre i deixar anar les emocions més negatives. En primer lloc, després de descriure el què senten, podeu demanar-los que escriguin en un paper petit un resum d’aquella emoció que està actuant com a obstacle i que els fa sentir rabiosos o bé irats. Poseu el paper dins del globus i ompliu-lo d’aire. Sortiu a l’exterior i enlaireu els globus per alliberar-vos de la ràbia, tot explicant que les emocions han d’expressar-se i sortir a l’exterior. La comunicació és un bàlsam molt reconfortant!

human-730204_1920

5) Tècniques de relaxació. A vegades es produeixen situacions, dins i fora de l’aula, que ens fan enfadar, enrabiar o experimentar ira. Aprendre a relaxar-se és important en molts moments de la vida, així que us proposem dedicar cinc minuts a desfer tensions. Assegureu-vos que l’entorn és propici: llum tènue, música agradable i si pot ser, cos relaxat (damunt d’una estoreta o coixins). Ajudeu als infants a controlar la seva respiració i oferiu-los, de viva veu, la descripció d’un paisatge relaxant. Es tracta d’una tècnica molt senzilla, però efectiva, tant per infants com per a adults, que us ajudarà a crear un ambient més propici i a fer aflorar emocions positives reconfortants.

Com expliqueu les emocions de la ràbia i l’empipament als vostres alumnes? Podeu compartir-les amb nosaltres als comentaris.

 

Quant a cristinasomdocents

Diplomada en Magisteri d'Educació Primària per la Universitat Autònoma de Barcelona. Mestra en actiu. Tècnica en Educació Emocional (UB). Formadora de docents (Generalitat de Catalunya). Responsable del Departament de Màrqueting de SomDocents.
Aquesta entrada s'ha publicat en Educació Emocional, Educació..., Escola, Recursos i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

w

S'està connectant a %s