5 claus per aplicar el mètode Montessori a casa

SomDocents-Montessori

Aplicar la pedagogia Montessori a casa vol mètode, en el sentit que, cal preparar l’ambient i oferir a l’infant una actitud i atenció molt determinades. A continuació, us donem cinc claus per començar a aplicar el mètode Montessori a casa.

  1. Preparar l’ambient i respectar l’ordre. L’ambient ha d’estar preparat per a l’infant. Això vol dir que el mobiliari s’ha d’adaptar al nen i no a la inversa. Els mobles, les taules, les cadires i els diferents utensilis han d’estar a la seva alçada. Això promourà la independència del nen, els processos d’exploració i d’aprenentatge, la llibertat i l’autodisciplina.
  1. Confiar amb l’infant i seguir el seu ritme. Equivocar-se és part de l’aprenentatge. Confiar amb l’infant vol dir observar-lo, seguir el seu ritme i endevinar els seus interessos i gustos a través de l’experimentació. Es tracta d’una manera fantàstica d’ajudar-lo a interioritzar coneixements.
  1. Apreciar la natura i les coses senzilles. El ritme accelerat dels mitjans i els formats audiovisuals no deixen espai per l’exploració i la curiositat. El contacte amb la natura i l’estima de les petites coses ofereix a l’infant un espai obert de llibertat i la possibilitat de desenvolupar la imaginació i la creativitat. Aquestes experiències, a més, eduquen en l’ètica del respecte cap a la natura i els animals.
  1. Predicar amb l’exemple. El nostre model de conducta és vital per a l’infant. Si prediquem amb l’exemple donant les gràcies, compartint, respectant les persones, els animals i els objectes, el petit anirà interioritzant aquestes conductes com a pròpies.
  1. Les conseqüències naturals. Ja hem indicat que la pedagogia Montessori ens convida a intervenir el mínim possible i a no posar limitacions al desenvolupament de l’infant. En aquest sentit i a l’hora de dir “no”, ens limitarem a explicar les conseqüències naturals dels seus actes. Aquest aprenentatge l’educarà.

Totes aquestes conductes i pautes s’han de dur a terme sempre dins d’un ambient de respecte, tenint en compte que l’infant està aprenent i que s’equivocarà. El nostre acompanyament respectuós serà fonamental per ajudar-lo en aquest procés d’autonomia, aprenentatge i llibertat.

Quant a cristinasomdocents

Diplomada en Magisteri d'Educació Primària per la Universitat Autònoma de Barcelona. Mestra en actiu. Tècnica en Educació Emocional (UB). Formadora de docents (Generalitat de Catalunya). Responsable del Departament de Màrqueting de SomDocents.
Aquesta entrada s'ha publicat en Educació..., Família i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

w

S'està connectant a %s