5 experiments per fer a primària

SomDocents-Experiments primària

Els experiments a l’aula són una oportunitat fantàstica per a l’aprenentatge de certs fenòmens físics, químics o naturals. Van molt bé per dinamitzar l’aula, fomentar l’autonomia dels nens i transmetre coneixements útils per la vida quotidiana. Aquí teniu cinc propostes interessants per treballar a primària.

  1. egg-960622_1920L’ou que sura. Segur que a hores d’ara ja heu fet una pila d’experiments relacionats amb els objectes que suren i que s’enfonsen a l’aigua. Però, què passaria si aquests mateixos objectes els poséssim en una dissolució d’aigua amb sal? Podeu provar de saturar una barreja (afegint tanta sal fins que ja no en pugui admetre més) i posar-hi un ou. L’experiment us servirà per explicar conceptes com la gravetat i la densitat. Podeu relacionar-ho amb les experiències quotidianes de l’alumne.
  1. Aromateràpia. És un experiment molt senzill, basat en les olors, les quals poden tenir efectes molt positius en el nostre estat anímic. Necessitarem un dispensador en aerosol, aigua destil·lada i oli essencial. lemon-906141_1920Poseu unes gotes d’oli a l’aigua i barregeu bé de seguida. Us fem les següents propostes:
  • Per eliminar males olors, oli d’arbre de te i oli de llimona.
  • Per revitalitzar l’ambient, menta i romaní.
  • Per dormir més bé, lavanda i taronja.
  1. Llaminadures gegants. I ara treballarem conceptes com la pressió atmosfèrica. Què passaria si no existís la pressió? En aquest experiment posarem llaminadures, bàsicament núvols o marshmallows (fetes de sucre, gelatina i aire) en un pot i farem el buit. En lloc de fer-se més petites, com que l’aire de l’interior de les llaminadures no podrà sortir, els núvols es faran gegants. Aquí teniu un vídeo d’exemple.

  1. Flors de colors. Per fer aquest experiment necessitareu clavells blancs, colorants, pots o tubs d’assaig i un ganivet. Ens servirà per veure com funciona el transport de nutrients i substàncies a través de les plantes. Poseu tres clavells en tres tubs amb colorant blau, vermell i groc i deixeu-los reposar durant tot un dia. Veureu que els clavells que eren blancs ara són del color del tub on han estat submergits. La saba bruta haurà pujat pels conductes (xilema) fins a les fulles i els pètals dels clavells que abans eren blancs.

  1. Una llum de llimona. I les llimones, són capaces de produir energia? Per fer aquest experiment necessitareu una llimona (també serviria qualsevol altra fruita), un cable elèctric, dos elements metàl·lics diferents (un clau, de zinc, que serà el pol – ; una moneda de cinc cèntims, de coure, pel pol +) i una bombeta petita. La llimona actua com a bateria i font d’electricitat. Per començar, introduïu els dos metalls dins de la llimona. Connectarem diverses llimones per aconseguir més energia, alternant els positius i els negatius. Als dos pols que quedin lliures hi connectareu el díode LED, que emetrà llum.

I fins aquí les nostres cinc propostes per fer experiments a l’aula. T’han semblat interessants?

 

Anuncios

Acerca de cristinasomdocents

Diplomada en Magisteri d'Educació Primària per la Universitat Autònoma de Barcelona. Mestra en actiu. Tècnica en Educació Emocional (UB). Formadora de docents (Generalitat de Catalunya). Responsable del Departament de Màrqueting de SomDocents.
Esta entrada fue publicada en Coneixement del medi, Educació Primària, Educació..., Escola, Sin categoría y etiquetada , , , , . Guarda el enlace permanente.

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s