5 activitats per treballar l’empatia

SomDocents-Empatía-Cursos Formació

L’empatia és la capacitat de saber què li passa a l’altra persona i de comprendre els seus sentiments. En l’entorn de l’aula i en la vida, es tracta d’una emoció bàsica per tal de regular conflictes i aportar el millor de nosaltres a la convivència. Avui us proposem cinc activitats bàsiques per treballar l’empatia a l’aula.

  1. Sóc un altre. Comencem treballant per grups. Aquesta és una actividat idònia per als mesos d’hivern, que és quan els alumnes porten més roba. Cada nen triarà l’abric, la bufanda o els guants d’un altre i se’ls posarà. En la pell d’aquest altre, els demanarem que ens descriguin com se senten, quines sensacions tenen i que ens parlin sobre què saben del seu company. És un bon moment per treballar les diferències, les similituds i els conflictes que hi puguin haver entre els alumnes, tot reforçant actituds de bona convivència, respecte i tolerància.
  1. shoes-619526_1920A les teves sabates. Es tracta d’una activitat molt similar a l’anterior, però en aquest cas emprarem sabates d’altres persones. Podem demanar-los que les portin de casa i que comprovin com es camina amb unes sabates massa grans o un pèl petites. Preguntem-nos com creiem que se senten la resta, si els coneixem prou bé o si sabem quines són les seves preocupacions. La conversa pot donar molts fruits.
    Seguint la línea de les sabates, també podem visionar aquest vídeo per tal de reflexionar.

  1. cardboard-box-389935_1920Un munt de conflictes. Els conflictes a l’aula són habituals i absolutament normals. Cal, però, que en fem cas, hi posem solució i treballem perquè no es tornin a produir. En aquesta activitat proposarem als alumnes escriure una situació de conflicte que els hagi generat malestar. Posarem tots els papers en una capsa i a continuació, cada alumne en traurà un i el llegirà. El que volem aconseguir amb aquesta activitat és que els infants prenguin consciència del malestar dels altres i aprenguin a posar-se en la pell dels seus companys.
  1. I tu, com ets? Fullegeu revistes i retalleu aquelles imatges que us cridin més l’atenció. Per tal de fugir dels estereotips, estaria bé triar objectes amb els quals els infants se sentin identificats. A continuació, i basant-se en les imatges que han triat, els alumnes ens parlaran de quines són les seves idees, creences i percepcions. L’activitat ens ajudarà a conèixer-nos millor entre nosaltres i a fomentar una actitud de respecte vers els nostres companys, encara que les nostres maneres de pensar siguin ben diferents.
  1. Un curtmetratge i un conte. L’última activitat que us proposem pot tenir una durada de diverses sessions i us pot ajudar moltíssim, si a l’aula s’està produint un cas semblant. Es tractaria de visionar el curtmetratge El cazo de Lorenzo i de llegir el conte en el qual està inspirat, El cassó d’en Gerard, si trieu l’edició en català. En Gerard sempre duu al damunt un cassó que li fa la vida molt difícil. Aquests recursos us aniran molt bé per descriure les persones amb dificultats i mostrar als alumnes que la comprensió i l’empatia són el millor camí a seguir.

I tu, quines activitats has dut a terme per treballar l’empatia? Comparteix-les amb nosaltres als comentaris.

Anuncios

Acerca de cristinasomdocents

Diplomada en Magisteri d'Educació Primària per la Universitat Autònoma de Barcelona. Mestra en actiu. Tècnica en Educació Emocional (UB). Formadora de docents (Generalitat de Catalunya). Responsable del Departament de Màrqueting de SomDocents.
Esta entrada fue publicada en Educació Emocional y etiquetada , , , . Guarda el enlace permanente.

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s