Detecció, avaluació i informes d’avaluació psicopedagògica per a alumnes amb altes capacitats

SomDocents. Cursos formació. Altes capacitats

La detecció i el diagnòstic d’un alumne amb altes capacitats és fonamental per poder avançar en la seva integració i posar al seu abast (seu i de la família) totes aquelles eines que poden resultar d’ajuda. La identificació de les altes capacitats és un procés que abraça molts escenaris i ha de comptar amb la col·laboració de diferents agents.

Quins són els criteris per a la detecció

 El procés d’avaluació que ens durà al diagnòstic ha d’estar ben fonamentat i basar-se en tres criteris fonamentals:

  • Contextualitzar l’avaluació, tenint en compte tots els àmbits en els quals es mou l’alumne.
  • Determinar les necessitats educatives de cada persona avaluant diferents aspectes de la seva personalitat.
  • Oferir als alumnes la possibilitat de treballar en la gran varietat de maneres possibles, per tal de detectar quines són les diferències quant a rendiment, raonament i aprenentatge.

 Diferents avaluacions

Durant el període d’observació se cercarà un seguit d’informacions concretes, però cal ésser conscients que en sorgiran de circumstancials, útils per proporcionar-nos una visió més àmplia de contexts i escenaris. Aquestes es realitzen de manera conjunta amb el tutor, l’especialista del centre i l’EAP, que és qui s’encarrega de realitzar-la, amb el degut consentiment de la família.

A banda de les proves concretes, els especialistes faran una entrevista individualitzada, observació a l’aula i hora d’esbarjo (pels alumnes de primària). S’hauran d’avaluar aspectes com ara el perfil cognitiu, la competència curricular, l’estil d’aprenentatge i els aspectes socioafectius.

 L’informe psicopedagògic

És important que les famílies confiïn en els professionals de l’escola i amb els especialistes per a l’avaluació i la confecció de l’informe psicopedagògic. A vegades les expectatives dels pares o tutors no es corresponen amb la realitat i cal que els docents facin un esforç important a l’hora d’explicar i encarar la situació de l’infant, sense ferir les diferents sensibilitats i fent-los entendre que el més important és el benestar de l’alumne.

L’informe psicopedagògic descriurà la situació de l’alumne i les seves necessitats actuals, un document que no està tancat i que preveu accions de seguiment per continuar treballant amb l’alumne. En aquest es definiran els seus punts forts i febles, considerant tot allò que cal potenciar perquè l’alumne gaudeixi d’una experiència d’aprenentatge ajustada a les seves necessitats i alhora integrada en el funcionament de l’aula.

Disposeu de més informació, plantilles i informes en aquest document elaborat pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, dins del conjunt de publicacions Materials per a l’atenció a la diversitat.

Acerca de cristinasomdocents

Diplomada en Magisteri d'Educació Primària per la Universitat Autònoma de Barcelona. Mestra en actiu. Tècnica en Educació Emocional (UB). Formadora de docents (Generalitat de Catalunya). Responsable del Departament de Màrqueting de SomDocents.
Esta entrada fue publicada en Atenció a la diversitat, Escola y etiquetada , , . Guarda el enlace permanente.

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s