Què és la pedagogia Montessori? 5 idees clau

SomDocents. Cursos formació docents

Maria Montessori fou una figura clau en la renovació pedagògica de l’anomenada “Escola nova” de principis del segle XX, un corrent que tenia com a objectiu trencar amb la filosofia educativa que s’havia aplicat fins aleshores. A banda d’estudiar medicina, Montessori també es dedicà a la pedagogia, a la ciència, a la psiquiatria i a la filosofia. Va crear La case dei bambini per a nens desfavorits i va aplicar els seus coneixements científics a la pedagogia. El mètode Montessori es basa en el respecte, l’autonomia i la llibertat de l’infant. A continuació, us n’oferim cinc idees clau.

  1. Un ambient preparat. Un ambient i un mobiliari ben adaptats poden assolir part de la feina que fins ara corresponia al docent. Cal que les taules, les cadires, els penjadors, els armaris i les diferents eines estiguin adaptats als nens. Això permetrà a l’infant gaudir d’un desenvolupament més lliure. Els espais han de ser, a més, senzills, bells i harmònics.
  1. Respecte cap al nen. El mètode de Maria Montessori es basa en observar i seguir al nen, en lloc d’intervenir. La ment de l’infant és absorbent, de manera que a banda d’estar en moviment continu, l’activitat psíquica tampoc no s’atura. Aquesta ha de ser pràctica i el nen ha de comptar amb l’espai que necessita per moure’s.
  1. El docent com a guia. Els mètodes de l’escola tradicional deixen de tenir vigència, de manera que el docent deixa de ser l’element central per passar a centrar tota l’atenció en l’alumne. El mestre ha d’ajudar-lo a fer el seu camí de manera espontània, oferint lliçons individuals, curtes i objectives i iniciant als alumnes en l’ús dels objectes que hi ha a l’ambient. A banda, els nens també seran capaços d’aprendre mitjançant l’observació d’allò que fan els seus companys.
  1. Material autocorrectiu. Segurament es tracti d’una de les parts més conegudes del mètode: el material. A través d’aquest, l’infant desenvolupa el caràcter i la intel·ligència, però també adquireix les habilitats i aptituds necessàries per assolir aprenentatges més avançats. Aquests materials poden resultar útils per la lectura i l’escriptura, però també per als nombres o l’aritmètica.

preschool-font-b-montessori-b-font-font-b-materials-b-font-math-geometry-teaching-aids-wooden

  1. La independència. “Qualsevol ajuda innecessària és un obstacle per al desenvolupament del nen”. Cal ajudar al nen a fer i a expressar-se, però no fer-ho en el seu lloc (només quan sigui necessari). Senzillament, cal que l’adult ajudi a l’infant a fer-ho tot per si mateix, sempre que això sigui possible. La independència és el pas previ indispensable per assolir la llibertat.

 

Apliqueu el Mètode Montessori a l’aula? Quins resultats observeu a curt i llarg termini en els infants? Podeu compartir les vostres experiències als comentaris.

9fa08c88c7ac76ec974e67537c77dee0

Anuncios

Acerca de cristinasomdocents

Diplomada en Magisteri d'Educació Primària per la Universitat Autònoma de Barcelona. Mestra en actiu. Tècnica en Educació Emocional (UB). Formadora de docents (Generalitat de Catalunya). Responsable del Departament de Màrqueting de SomDocents.
Esta entrada fue publicada en Escola y etiquetada , , , , , . Guarda el enlace permanente.

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s