8 pel·lícules per treballar les emocions a l’aula

SomDocents-Emocions

Les pel·lícules són una eina fantàstica per treballar les emocions a l’aula. Podeu utilitzar-les com a recomanacions en casos concrets (per exemple, la mort d’un familiar, la malaltia de l’avi…), aprofitant (o no) que un alumne, per exemple, estigui passant per alguna d’aquestes situacions. Us recomanem (sempre) visionar abans la pel·lícula, valorar la seva idoneïtat i preparar una activitat complementària que permeti a tots els alumnes parlar de les emocions que tracta (les seves i les dels seus companys). Tot això enriquirà, sense cap mena de dubte, la capacitat dels alumnes d’empatitzar i fer més rica la relació entre companys. A continuació, sis pel·lícules per treballar les emocions a l’aula.

    • Cartes a Déu. L’Òscar és un nen de 10 anys que pateix leucèmia i està ingressat en un hospital infantil. Els seus pares gairebé no el visiten: són incapaços d’afrontar la situació, però Rose, una excèntrica repartidora de pizzes comença a visitar-lo i l’ajuda a viure els pròxims 12 dies com si cada un d’aquests fossin 10 anys. Òscar aprofita aquestes jornades per oferir-nos una profunda reflexió sobre la vida, la mort i la necessitat d’afrontar les situacions complexes de la vida amb valentia.

    • Millor, Imposible! Jack Nicolson encarna aquí el paper de Melvin, un escriptor d’allò més excèntric que pateix un trastorn obsessiu compulsiu. El seu egoisme extrem el fa incapaç d’atendre les necessitats i els sentiments d’aquells que l’envolten. Un viatge farà que Melvin comenci a entendre que les seves accions tenen conseqüències per als altres. És una pel·lícula divertida, genial per treballar l’empatia.

    • Els mons de Coraline. Una excel·lent cinta d’animació en la qual Coraline descobrirà un món paral·lel on s’amaga una altra versió de la seva pròpia vida. Sembla que a primer cop d’ull, els seus pares són millors a l’altre costat: l’escolten, passen més temps amb ella… Però de cop i volta, tot farà un gir i res semblarà el que era. Els mons de Coraline és una pel·lícula que recrea un univers metafòric i que tracta els conflictes entre pares i fills. Molt recomanable per veure en família.

    • La mecànica del cor. En Jack va néixer un dia que feia tant fred, que el cor se li va congelar. Per això li van substituir per un rellotge de cu-cut. En Jack sobreviurà sempre i quan no toqui les manetes, controli la seva ira i mai, mai, s’enamori. La mecànica del cor és una faula que ens parla de superar obstacles, ser diferents i reconèixer i gestionar les nostres emocions.

    • Hi ha moltes pel·lícules que ens parlen de malalties. Arrugues, inspirada en el còmic homònim d’en Paco Roca, tracta l’alzheimer, els devastadors efectes d’aquesta malaltia i l’entorn, moltes vegades poc acollidor, de les residències d’avis. Una història deliciosa per reflexionar al voltant d’aquesta malaltia i les emocions que ens lliguen amb els nostres avis. Podeu completar aquesta experiència cinematogràfica amb la lectura del còmic.

    • Del revés (Inside Out). En aquesta llista no pot faltar l’últim clàssic de Pixar on les cinc emocions bàsiques (alegria, tristesa, por, ira i fàstic) governen des de la sala de comandaments del cervell el comportament de Riley, una adolescent en plena crisi existencial que acaba de mudar-se a una altra ciutat. La pel·lícula ens explica com les emocions estan presents en el nostre dia a dia. És una gran manera de entendre el món de les emocions i els actes que deriven d’elles.

    • El meu veí Totoro. La pel·lícula de Miyazaki ens trasllada a una història de la infància, una història de superació, una història de situacions límit amb un final per a nens i un record per sempre. Amb El meu veí Totoro es treballa la resiliència, que és la capacitat de sobreposar-se a les dificultats, a situacions traumàtiques, moments d’intens dolor emocional, etc. D’aquesta manera fem que els nens s’enfrontin a les seves pors i els dotem de fortalesa per superar-los.

    • Queda’t al meu costat. I finalitzem aquest especial de recomanacions cinematogràfiques amb Queda’t al meu costat, un clàssic amb les magnífiques Julia Roberts i Susan Sarandon com a protagonistes. La Isabel és una fotògrafa que ha de cuidar els fills de la seva nova parella, Luke. A la dificultat d’atendre’ls s’uneix els problemes amb Anna, l’ex d’en Luke, que alhora pateix un càncer terminal. Finalment, les dues s’han d’entendre per força en una tendra història que reflexiona sobre la mort i el valor de les persones estimades.

Aquestes són algunes propostes per treballar a l’aula, però també per veure en família, reflexionar i conversar plegats.

¿Qué os han parecido las propuestas? ¿Qué otras películas habéis utilizado para trabajar las emociones en el aula?

Anuncios

Acerca de cristinasomdocents

Diplomada en Magisteri d'Educació Primària per la Universitat Autònoma de Barcelona. Mestra en actiu. Tècnica en Educació Emocional (UB). Formadora de docents (Generalitat de Catalunya). Responsable del Departament de Màrqueting de SomDocents.
Esta entrada fue publicada en Educació Emocional, Tutoría y etiquetada , , . Guarda el enlace permanente.

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s