Sis maneres útils d’avaluar a primària

SomDocents-Cursos-Formació-Docents-Blog-Avaluació

Una de les principals característiques de l’avaluació a l’etapa de primària és que es tracta d’una avaluació contínua, la qual cosa ens permet observar els progressos de l’alumne a llarg termini i aplicar mesures en el cas que sigui necessari. Però per altra banda, cal tenir en compte que també és un procés global que valora de manera conjunta l’adquisició de competències clau i els objectius de cada etapa.

Hi ha moltes eines que ens poden ajudar a fer l’avaluació, però avui us en volem recomanar cinc de molt útils.

  1. Fitxes d’avaluació inicial. De ben segur que les empreu molt sovint. Ens permeten fer una valoració dels coneixements i competències adquirits pels nostres alumnes a l’hora d’iniciar una àrea/matèria o un tema determinat. Podeu utilitzar-les de manera transversal per avaluar des d’on partiu i quins són els coneixements que cal treballar de zero, reforçar o ampliar.
  2. Esquemes i activitats d’aprenentatge. Ens serveixen per posar en pràctica els coneixements i alhora fer examen de quins són els conceptes que els alumnes han integrat. Estan relacionats amb el contingut que hem treballat a l’aula i es poden realitzar de manera conjunta o individual.
  3. Graelles d’observació directa. Es tracta de confeccionar una graella amb els noms dels alumnes i disposar diferents columnes amb totes aquelles observacions que consideris oportunes. Així, podeu anotar intervencions dels alumnes, interès per la matèria, comportaments, habilitats socials, etcètera.
  4. Notes d’expressió oral. Són anotacions específiques al voltant de les habilitats d’expressió oral dels alumnes i sobre els temes que hàgiu treballat a l’aula. Podeu treballar les discussions en grup (o directament proves orals) i valorar l’adquisició de coneixements, però també la comunicació i l’argumentació.
  5.  Rúbriques. S’utilizen per mesurar el nivell i la qualitat d’una tasca o una activitat. A la rúbrica es fa una descripció dels criteris amb els que s’avaluará el treballa, així com la puntuació otorgada a cada un d’ells. Hi ha dos tipus de rúbriques: holística (avalua el treball de l’alumne com una totalitat) i analítica (es considera de forma específica cada detall de la tasca). Aquesta eina ha de tenir uns criteris d’avaluació, uns nivells d’execució i valors o puntuació segons una escala. Aquí teniu uns quants exemples de rúbriques.
  6. Prova final. La podeu dur a terme en diferents formats, però sempre es tractarà d’una prova per posar de manifest si els alumnes han assolit els continguts de cada tema o matèria treballats a l’aula. En aquest sentit, l’avaluació us ajudarà a marcar el ritme en les properes lliçons o a reforçar aquells continguts que no s’hagin integrat del tot.

I vosaltres, quins instruments utilitzeu per avaluar als alumnes? Compartiu-los amb nosaltres als comentaris!

Anuncios

Acerca de cristinasomdocents

Diplomada en Magisteri d'Educació Primària per la Universitat Autònoma de Barcelona. Mestra en actiu. Tècnica en Educació Emocional (UB). Formadora de docents (Generalitat de Catalunya). Responsable del Departament de Màrqueting de SomDocents.
Esta entrada fue publicada en Educació Primària, Sin categoría y etiquetada , , . Guarda el enlace permanente.

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s