Recursos manipulatius per treballar les matemàtiques en l’etapa d’Educació Primària

SomDocents. Cursos formació

Quan parlem de recursos manipulatius per reforçar, completar i dirigir l’aprenentatge de les matemàtiques acostumem a pensar en recursos adequats per a les primeres edats. Lluny d’això, molts matemàtics i pedagogs són de l’opinió que per aprendre sempre cal manipular, tocar i jugar. Pensem en grans referents com Maria Montessori, Pere Puig Adam o Maria Antònia Canals, els quals consideren que els recursos manipulatus són ideals tant en les primeres edats, com a primària i secundaria.

A continuació, cinc propostes de recursos manipulatus per aprendre matemàtiques a primària.

  • Regletes numèriques de Maria Antònia Canals. Són un recurs magnífic per fer càlcul mental, sumar, restar, multiplicar, dividir, calcular arrels quadrades, visualitzar propietats (commutativa, associativa i distributiva) o per treballar la superfície i el volum. Seria interessant que adquiríssiu les que us proposem o bé les regletes Cuisenaire.

regletes_cuisenaire2

  • Blocs lògics. Tenen diferents aplicacions i utilitats, en paquets de 48 peces sòlides, generalment de fusta o plàstic, són molt manipulables. Cada peça presenta quatre variables diferents: color, forma, dimensions i gruix. Podem dur a terme infinitat d’activitats, incloent-hi joc lliure, presentació de blocs, jocs de famílies, a fet i amagar, seriacions, jocs de memòria, etcètera.

xjg-51101

  • Fraccions. Els cubs de fraccions, normalment en paquets de 60 peces, inclouen unitats senceres, meitats, terços, quarts, sisens, vuitens, dotzens i vint-i-quatrens. Es tracta d’un material manipulatiu recomanat a partir dels 8 anys, perquè permet treballar el concepte de fraccions, fraccions equivalents i fer operacions amb fraccions.

torre-de-fracciones

  • Cossos geomètrics amb volum. També per utilitzar a partir dels 8 anys, els cossos geomètrics. N’hi ha de fusta, però també en trobareu de plàstic, que es poden omplir. Són fantàstics per practicar les mesures i experimentar amb diferents volums i superfícies.

cuerpos-geometricos-madera

I tu, també utilitzes aquests recursos? Quina és la teva experiència per treballar les matemàtiques? Quines altres propostes ens pots fer?

Quant a cristinasomdocents

Diplomada en Magisteri d'Educació Primària per la Universitat Autònoma de Barcelona. Mestra en actiu. Tècnica en Educació Emocional (UB). Formadora de docents (Generalitat de Catalunya). Responsable del Departament de Màrqueting de SomDocents.
Aquesta entrada s'ha publicat en Educació Primària, Sin categoría i etiquetada amb , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

w

S'està connectant a %s