Recursos manipulatius per treballar les matemàtiques en l’etapa d’Educació Infantil

SomDocents Mates manipulatives

Els recursos manipulatius en l’àrea de matemàtiques són perfectes per l’aprenentatge, però sobretot, per a què els infants es converteixin en autèntics protagonistes d’aquest procès vital. A continuació, us presentem cinc propostes de recursos manipulatius per treballar les matemàtiques a les aules d’Educació Infantil.

  • ELS TRES REIS. És una activitat interessant per dur a terme als volts de Nadal, quan els infants tenen més presents les figures d’Els Reis Mags d’Orient. No obstant això, també podem treballar-la amb altres grups de tres prou coneguts per ells, com per exemple, Els Tres Porquets o Les Tres Bessones. Després d’haver parlat dels Reis Mags, els nens s’asseuen a terra en semicercle i fan agrupacions i classificacions per tal d’identificar el nombre de reis amb els tres primers nombres: 1, 2 i 3. Necessitareu targetes amb imatges dels tres reis, etiquetes amb els nombres 1, 2 i 3 i tres safates del mateix color. Podeu consultar la fitxa de l’activitat aquí.
  • LA PEIXERA. L’objectiu d’aquesta activitat és que els alumnes reconeguin i relacionin els nombres del 0 al 9. S’utilitzen diverses imatges de peixeres amb diferents quantitats de peixos a dins. En acabar de fer els recomptes, la segona part de l’activitat consistirà amb identificar els nombres en els cartonets que tenim. Si hi són, haurem de tapar-los amb una xapa. Consulta com dur a a terme l’activitat a través de la seva fitxa.
    • KANDINSKY, UNA OBRA D’ART COL·LECTIVA. Després de visionar aquest vídeo sobre l’obra de Kandinsky, es demana als alumnes la seva participació per a l’elaboració d’una obra d’art col·lectiva. L’observació els permetrà deduir la presència de cercles i quadrats i parlar-ne farà que utilitzin vocabulari matemàtic: gran, mitjà, petit, quadrat, molts, pocs… A continuació, obriran una capsa de cartó plena de cercles. Les possibilitats són infinites: joc lliure, classificació dels cercles per mides, colors i seriacions. En altres sessions poden treballar amb aquestes figures per crear la seva pròpia composició i després, unir-la amb la dels altres companys.

  • EL JOC DE LES CAIXES. Aquest joc permetrà als infants familiaritzar-se amb l’espai i les dimensions. S’instal·laran a la classe diverses caixes de cartó grans amb les quals podran interactuar lliurement, posant-se a dintre i jugant a fet i amagar. Des de la nostra posició de docents caldrà fer-los preguntes: Creieu que hi cap la Marta a dins d’aquesta caixa? I l’Eloi? Quants nens i nenes poden posar-se aquí dins? A banda de treballar el vocabulari matemàtic, utilitzaran els nombres i faran recomptes.
  • CONSTRUÏM AMB PECES DE FUSTA. Les peces de fusta són un recurs molt bàsic, però alhora, ens ofereixen la possibilitat de crear construccions molt imaginatives. Aquesta activitat els permetrà fer aprenentatges matemàtics significatius, amb l’afegit d’haver de realitzar plantejaments i hipòtesis al voltant de les construccions. En aquest document disposeu de tota la informació per dur a terme aquestes activitats a l’aula.

I tu, quins altres recursos manipulatius utilitzes?

Anuncios

Acerca de cristinasomdocents

Diplomada en Magisteri d'Educació Primària per la Universitat Autònoma de Barcelona. Mestra en actiu. Tècnica en Educació Emocional (UB). Formadora de docents (Generalitat de Catalunya). Responsable del Departament de Màrqueting de SomDocents.
Esta entrada fue publicada en Educació Infantil, Escola, Recursos y etiquetada , , , , . Guarda el enlace permanente.

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s