Com treballar les habilitats socials a l’aula

Diferents investigacions en l’àmbit de la psicologia relacionen directament les habilitats o competències socials adquirides durant la infància amb el comportament que els individus tenen en societat durant l’etapa adulta. Oferir a nens i adolescents els recursos necessaris per a poder desenvolupar-se degudament amb els altres és una tasca inherent a la docència. Gràcies a l’educació d’aquestes competències, els individus són capaços de pal·liar conductes asocials tan negatives com l’agressivitat, l’aïllament social o la infelicitat.emocions personatges - 117548746 [Convertido].png

Les habilitats socials són una eina imprescindible perquè l’individu es pugui desenvolupar normalment en societat. La capacitat de comunicar-se i de fer-ho bé amb la resta de persones requereix el desenvolupament avançat d’una sèrie d’habilitats comunicatives que s’han de treballar des de la infància, al caliu de l’aula. Aquesta capacitat social permetrà a nens i adolescents disposar de tots aquells recursos que necessiten per conviure emocionalment i laboral en l’etapa adulta. Una mancança d’habilitats i competències socials pot desembocar en sentiments de baixa autoestima, depressió i conductes fora de lloc en els diferents àmbits societaris en els quals s’ha de desenvolupar l’individu.

Però, què són exactament les habilitats socials?

Segons Rinn i Markle (1979), les habilitats socials són un conjunt de comportaments verbals i no verbals que les persones manifestem en el context de les relacions interpersonals. Aquest repertori de conductes funciona com un mecanisme a través del qual incidim en el nostre medi ambient, obtenint, suprimint o evitant conseqüències desitjades i no desitjades dins l’esfera social. Es considera que les persones tenim habilitats socials quan obtenim les conseqüències desitjades o som capaços de fugir de les no desitjades, sense generar dolor a la resta d’individus.

Per què és important treballar les habilitats socials a l’aula?

L’ensenyament i l’aprenentatge de les habilitats socials és valuosíssim per als nens en edat preescolar, durant els primers anys de la primària i lògicament, en l’adolescència. Una de les raons essencials es troba, precisament, en el fet que els nens encara no han desenvolupat les conductes de socialització. Les habilitats socials que com a docents treballem en l’àmbit escolar seran fonamentals per recolzar l’aprenentatge dels alumnes. Aquestes destreses, que no s’incorporen de manera automàtica en la seva conducta, compliran una inestimable funció per a la sociabilització del nen, futur adult, i contribuiran enormement en el desenvolupament de la personalitat i de les seves habilitats cognitives i intel·lectuals.

Propostes per treballar les habilitats socials a l’aula

filas de niños.pngA la xarxa trobareu molts recursos especialment dirigits a l’educació de les habilitats i/o competències socials. En els últims anys, el desenvolupament d’aquestes habilitats s’ha donat la mà amb l’educació de la intel·ligència emocional d’infants i adolescents. Per tot això, i sempre tenint en compte l’edat dels vostres alumnes, podeu incloure certes pràctiques relacionades amb les habilitats socials, rutines, sessions, jocs, converses i activitats a l’aula que us permetran treballar amb encert aquestes competències. Així doncs, és recomanable crear un programa estructurat per a l’aprenentatge d’aquestes habilitats socials de manera conjunta amb l’equip docent. Podreu treballar aspectes tan concrets com: aprendre a valorar als companys i rebre felicitacions, iniciar una conversa, expressar les queixes d’una manera eficaç, saber dir “no”, aprendre a demanar un favor, desenvolupar el fet de l’empatia, preguntar per què adequadament o controlar les habilitats socials no verbals, en les quals hauríem d’incloure els gestos, les distàncies, el vestit o les mirades, entre altres. A aquestes conductes social
s
, a treballar durant l’etapa infantil, també hi hem d’afegir les habilitats socials que cal fomentar a classe amb els adolescents: saber afrontar els conflictes, relacionar-se amb persones del sexe oposat o prendre decisions d’una manera racional.

Creus que les habilitats socials són tan importants?

Pots aprendre més sobre aquestes habilitats en el nostre curs Competència social a l’aula. Pots trobar més informació a www.somdocents.com.

Acerca de cristinasomdocents

Diplomada en Magisteri d'Educació Primària per la Universitat Autònoma de Barcelona. Mestra en actiu. Tècnica en Educació Emocional (UB). Formadora de docents (Generalitat de Catalunya). Responsable del Departament de Màrqueting de SomDocents.
Esta entrada fue publicada en Cursos, Escola y etiquetada , , , , , . Guarda el enlace permanente.

Una respuesta a Com treballar les habilitats socials a l’aula

  1. Pingback: Educació emocional: beneficis de treballar-la a l’aula | SomDocents

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s